loading...
چهرقان؛ از گذشته تا پیشرفت
رضا یوسفی بازدید : 166 جمعه 14 مهر 1391 نظرات (0)

آیا وفسی‌ها یک قوم را تشکیل می‌دهند؟

آیا وفسی‌ها جزئی از قومی بزرگتر هستند که در گذشته وجود داشته؟

آیا می‌توانیم همه‌ی تات زبانان را تحت عنوان «قوم تات» جمع کنیم؟

آیا قوم تات در گذشته وجود داشته؟

آیا به دلیل تفاوت‌های فراوان موجود بین جزایر تات زبان، باید آن‌ها را تحت همان نام باستانی «قوم ماد» در کنار یکدیگر جمع کنیم؟

سئوالاتی که در بالا آمد، مسائلی است که مطمئنا در ذهن هر تات زبانی خصوصا نسل جوان این مردم به وجود می‌آید و او اگر برایش اهمیت داشته باشد سعی می‌کند جوابی برای این سئوالات بیابد.

آقای جبار رحمانی که خود تات زبان است، کوشیده است تا در مقاله‌ای با عنوان «قوم تات: مدرنیته و امکان ابداع قومیت» به بعضی از این سئوالات پاسخ دهد. متن اصلی مقاله‌ی ایشان را می‌توانید در این صفحه مطالعه نمایید. به منظور جلوگیری از نقل مستقیم مطلب و توجه بیشتر به جواب مسائل فوق، فقط قسمت‌هایی از مقاله ایشان انتخاب و در ادامه ذکر می‌گردد.

 

رضا یوسفی بازدید : 91 پنجشنبه 11 خرداد 1391 نظرات (0)

بازدید کنندگان محترم و دانشجویان و مردم خوب چهرقان ضمن خوش آمدگویی به بهترین وبلاگ مردم دوست روستای چهرقان از شما درخواست میکنم با ثبت نام در وبلاگ و هم چنین با ثبت نام در خبرنامه سایت از تمام امکانات وبلاگ استفاده کامل را ببرید 

کل ثبت نام 20 ثانیه هم طول نمیکشه

با تشکر


رضا یوسفی بازدید : 201 پنجشنبه 11 خرداد 1391 نظرات (0)

در روستای چهرقان مردم همانند سایر مناطق ایران شب عید را جشن می گیرند. اما یکی از رسوم جالب و منحصر یفرد این روستا در این شب مراسم شال آویزی است. البته این اصطلاح فارسی آن بوده و مربوط به اراک قدیم میباشد. در روستای چهرقان این مراسم به ((قوطیه ویندن)) معروف است . از قدیم رسم بوده که شب عید کوچکترها از قبل یک قوطی حلبی کوچک آماده کرده و به آن چند متر نخ یا طناب وصل می کنند. سپس بعد از شام به پشت بام ها رفته و قوطی را به حیاط همسایگان و فامیل می اندازند . با تکان دادن طناب قوطی به دیوار یا کف حیاط برخورد می کند و صدای طرق و طروق آن حیاط را پر می کند . همچنین شخصی که این کار انجام می دهد این اصطلاح را چند بار تکرار می کند (( جوجو قاقا)) که به معنی تخم مرغ است . خانواده ها نیز از قبل تعداد زیادی تخم مرغ آب پز کرده سپس آنرا به شکل ها و سلیقه های مختلفی رنگ آمیزی می کنند . بعضی نیز عبارتهایی ازقبیل تبریک عید و سال نو روی آن می نویسند. بعد از شنیدن صدای قوطی یکی از اعضای خانواده تخم مرغی درون قوطی قرار می دهد . فرد قوطی انداز نیز قوطی را بالا آورده تخم مرغ را در جیب خود قرار داده و به پشت بام دیگری می رود. البته این رسم مخصوص کوچکترها نبوده و افراد بزرگسال نیز برای گرفتن عیدی شب عید نیز به پشت بام ها می روند و به جای قوطی شال آویزان می کنند. دخترها و زنان روستا نیز در این مراسم شرکت می کنند تا مبادا  در آداب و رسوم شب عید از مردان عقب بمانند. در شب عید بعد از شام صدای قوطی هایی که به در و دیوار می خورد در سرتاسر روستا می پیچد . گاهی نیز بعلت سهل انگاری بعضی افراد قوطی به شیشه برخورد کرده و سبب شکستن آن می شود. متاسفانه این رسم جالب و قدیمی هم اکنون رو به فراموشی است و کودکان روستا چندان تمایلی به این گونه رسوم ندارند. 

 

 

رضا یوسفی بازدید : 272 دوشنبه 01 خرداد 1391 نظرات (1)

      ۱-واژه تات : تات كلمه اي است تركي (البته منشاء فارسي هم دارد)، اين كلمه را تركان به افراد غير ترك اطلاق ميكردند. همانند عجم كه عربها به افراد غير عرب مي گفتند. اين كلمه همه افراد غير عرب را در بر ميگيرفت ليكن بخاطر اينكه بيشترين افراد مقابل اين دو فارس ها بودند به اینصورت مرسوم شده است كه منظور فقط فارس زبانان هستند. در حال حاضر نیز در زبان فارسي، غير ايراني را بيگانه مي نامند ولي امروزه بخاطر گستردگي تكنولوژي و ارتباط و تعيين جغرافياي كشور بطور مشخص همه كساني كه خارج از جغرافياي كشور ايران هستند را شامل ميشود يعني اينكه شامل فقط كشورهاي عرب همجوار  نيست بلكه همه كشورها با زبانهاي مختلف كه خارج از جغرافيا ايران هستند را  بيگانه گويند .

 

رضا یوسفی بازدید : 500 یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 نظرات (3)

در آخرين تقسيمات كشوري اين روستا در استان مركزي ، شهرستان كميجان ، بخش ميلاجرد ، دهستان خسروبيگ واقع شده است .

اين روستا به نام هاي چَراغان, چِراغان, چِهرَقان, چهره قان نيز ناميده مي شود .

برای مشاهده بقیه مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید.


رضا یوسفی بازدید : 353 یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 نظرات (1)

ايران سرزميني است كه از ديدگاه نمادهاي تمدن و فرهنگ كم نظير و حتي بي نظير است. يكي از اين نمادهاي فرهنگي و شايد مهمترين آنها زبان و ادبيات كهن آن است كه همواره بر تارك ادبيات جهان درخشيده است.

 

 از ويژگي‌هاي مهم فرهنگي ايران پهناور، گوناگوني قومي و به تبع آن گوناگوني نمادهاي فرهنگي از جمله زبان اين اقوام است. رايج بودن گويش‌هاي گوناگون و زيبا هم چون كردي، لري، گيلكي، مازندراني، تاتي، و بسياري گويش‌هاي ديگر نشان از قدمت وتنوع بافت فرهنگي ايران دارد.

 

رضا یوسفی بازدید : 359 یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 نظرات (2)

روستای چـِهرقان روستایی است در استان مرکزی ایران

در آخرین تقسیمات کشوری این روستا در استان مرکزی، شهرستان کمیجان، بخش میلاجرد، دهستان خسروبیگ واقع شده است.

همسایه‌های چهرقان عبارت‌اند از: روستاهای وفس، آمره، استهری، طرلان و راستگویان که از توابع استان همدان است.

 

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون درباره علت افت و ترک تحصیل بچه های چهرقان چیست؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 129
  • بازدید سال : 791
  • بازدید کلی : 16,400